Monday, 30 December 2013

2014 tahun ‘sengsara’ rakyat – Ahmad Irfan Hani

Selang dua hari lagi, tahun 2013 semakin melabuhkan tirainya namun ia bukanlah sesuatu yang mampu menggembirakan hati rakyat pelbagai lapisan. Rakyat seolah-olah dihantui oleh suatu episod yang ngeri yang bakal menjelma pada tahun 2014. Tidak cukup dengan pelbagai sekatan terhadap rakyat termasuklah yang terbaru, sekatan terhadap akhbar The Heat.

Kebebasan dan hak bersuara rakyat dihalang malah akan menahan sesiapa pun jika didapati bercanggah dengan suara kerajaan. Demokrasi di Malaysia makin lesu dek kerana kebebasan bersuara disekat! Suara rakyat hanyalah menghiasi di ruangan kedai makan namun itu juga dipantau ketat oleh kerajaan. Sungguh pun begitu, semua itu hanyalah satu segmen daripada hidup rakyat.

Selepas tirai 2013 dilabuhkan, rakyat akan berhadapan dengan peningkatan kos sara hidup yang semakin kronik. Ya, pada saat ini rakyat sudah pun terkesan dengan kuasa beli yang jatuh merudum ditambah lagi harga barang semakin meningkat. Baru-baru ini kerajaan mengisytiharkan untuk menarik subsidi sebanyak ataupun rasionalisasi subsidi sebanyak RM0.20 terhadap harga minyak.

Pada ketika itu rakyat sekali lagi menerima beban oleh kerana minyak merupakan antara barangan asas dalam kehidupan. Mahu ataupun tidak, rakyat terpaksa akur dan mengikut sahaja tindakan kerajaan. Bantahan demi bantahan telah dibuat namun hanya pelaburan yang sia-sia.

Tahun 2014 merupakan tahun sengsara bagi rakyat Malaysia. Inflasi ialah suatu kenaikan dalam tingkat harga umum barangan dan perkhidmatan. Kadar inflasi yang dijangkakan akan melonjak naik kepada 3.5% hingga 4% (Consumer Price Index). Kesan inflasi menyebabkan reducing purchasing power atau penurunan kuasa beli individu. Maknanya, setiap ringgit pendapatan akan mampu membeli sedikit barangan dan perkhidmatan berbanding sebelum ini.

Peningkatan kos sara hidup dirasai oleh setiap lapisan masyarakat. Namun ada yang memberi respons bahawa kerajaan tidak mampu menyekat kenaikan harga barang dalam keadaan ekonomi semasa sekarang. Saya mungkin boleh bersetuju dalam satu sudut tetapi isu yang di highlightkan oleh rakyat adalah soal cara perbelanjaan dan mengurus kewangan oleh kerajaan. Laporan Audit secara jelas menunjukkan tahap ketirisan, rasuah, keborosan, perbelanjaan secara berlebihan dan tidak cekap dalam mengurus kewangan negara.

Tun Dr Mahathir juga menyelar bahawa banyak yang dapat dijimatkan jika kerajaan serius bertindak berikutan Laporan Ketua Audit Negara mengenai ketirisan kerajaan.  Pendapatan negara meningkat dua kali anda dalam tempoh 10 tahun namun persoalannya di mana hasil itu pergi?

Mantan Perdana Menteri keempat mengatakan Putrajaya boleh meningkatkan pendapatan melalui pengurangan kos dan bukan melalui kenaikan harga barang keperluan. Beliau mengatakan kerajaan boleh menggunakan konsep cost down untuk mengurangkan pembaziran.

Menurut beliau lagi, “kerajaan biasanya melakukan pembaziran kerana tidak memikirkan pulangan dalam apa juga bentuk perbelanjaan. Jika kerajaan berhasrat mengurangkan kos urus tadbir, mereka boleh melakukannya.”

GST
Kalau ikut keadaan sekarang, kita dikenakan satu cukai yang dinamakan Sales and Services Tax (SST). Kerajaan mengenakan SST atau Cukai Jualan dan Perkhidmatan dengan kadar 10%. Namun menerusi bajet 2014, kerajaan Barisan Nasional mengumumkan akan menggantikan SST dengan Goods and Services Tax (GST) atau Cukai Barangan dan Perkhidmatan sebanyak 6% yang akan berkuat kuasa pada April 2015.

Apa itu GST?
GST ataupun dikenali juga VAT diperkenalkan oleh Maurice Laure di Perancis pada tahun 1954 yang merupakan negara pertama menggunakan sistem GST. Ia adalah cukai yang dikenakan bagi setiap urus niaga (sebarang pertukaran barang atau perkhidmatan di antara dua pihak atau lebih sama ada melibatkan pertukaran wang atau pun tidak).

GST dikenakan kepada semua barangan  dan perkhidmatan kecuali yang disebut oleh kerajaan. Sebagai contoh, kerajaan mengecualikan barang makanan asas seperti:

1. Beras, gula, garam, tepung, minyak masak, kacang dal, rempah ratus, ikan masin, cencaluk, budu dan belacan.

2. Bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan bagi pengguna domestik.

3. Perkhidmatan pengangkutan seperti perkhidmatan bas, kereta api, LRT, teksi, feri, bot, tol serta perkhidmatan pendidikan dan kesihatan.

4. Jual beli dan sewaan rumah kediaman serta perkhidmatan kewangan yang terpilih.

Dengan pelaksanaan GST, ia memberi kesan kepada 3 aspek utama iaitu skop, kos niaga dan inflasi. GST menghasilkan skop yang lebih besar berbanding dengan SST sehinggakan lebih banyak barangan dan perkhidmatan akan dikenakan cukai walaupun kadar yang dinyatakan lebih rendah. Dalam pada itu, ia juga memberi kesan langsung kepada kos niaga kerana pengilang terpaksa mengadakan invois baru dengan mengupah firma akauntan untuk merekod.

Tahukah bahawa peniaga memerlukan perbelanjaan sebanyak RM15,000 setahun untuk melaksanakan sistem GST? Apabila hampir semua barangan dan perkhidmatan dikenakan cukai  dan kos niaga meningkat, ia memberi kesan kepada peningkatan kadar inflasi dan harga sesuatu barang. Keadaan ini telah dibuktikan oleh negara-negara yang telah melaksanakan sistem GST.

Perbezaan di antara GST dan SST adalah GST dikenakan pada setiap peringkat manakala SST dikenakan hanya pada satu peringkat sahaja iaitu pengilang.

Kedua, GST dikenakan kepada setiap barangan dan perkhidmatan kecuali yang dinyatakan oleh kerajaan berbanding SST yang dikenakan terhadap barangan dan perkhidmatan yang dinyatakan oleh kerajaan.

Ketiga, kadar yang dikenakan terhadap GST ialah kadar standard iaitu 6% sebaliknya kadar yang dikenakan terhadap SST sebanyak 10%. Namun tidak dinafikan bahawa GST di antara  sistem cukai yang terbaik namun dengan keadaan ekonomi semasa di Malaysia sekarang, ia tidak sesuai. Rakyat bukan sahaja bangkang GST dilaksanakan tetapi juga dengan kadar awal ditetapkan sebanyak 6%.

TARIF ELEKTRIK
Tenaga Nasional Berhad (TNB) baru sahaja mengisytiharkan keuntungan sebanyak RM4.46 bilion dalam laporan kewangan berakhir 2013 yang mana keuntungannya semakin meningkat daripada RM4.41 bilion pada tahun sebelumnya.

Sungguh aneh dan pelik kenapa dalam masa TNB mengaut keuntungan billion ringgit namun dalam masa yang sama tarif elektrik dinaikkan. Kenapakah kerajaan membiarkan sebegitu rupa ataupun ada perjanjian lain yang terpaksa dituruti sehingga rakyat yang terpaksa menerima beban.

Namun, kerajaan menjawab bahawa kenaikan tarif elektrik ini tidak melibatkan 4.6 juta isi rumah kerana kenaikan tarif tidak memberi kesan kepada golongan domestik disebabkan penggunaannya rendah.

TOL
Desas-desus mengatakan harga tol diramalkan akan naik antara 30 sen sehingga RM1 dan sebanyak 13 tol yang terlibat dalam semakan semula kadar tol. Menurut kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdul Wahib Omar mengesahkan kenaikan tol yang akan berlaku dalam tahun 2014 adalah disebabkan ia sebahagian daripada perjanjian konsesi yang dimeterai oleh kerajaan. 

Terdapat tiga syarikat besar yang memegang konsesi lebuh raya seperti PLUS, Prolintas dan Gamuda. Plus dan Prolintas dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan manakala Gamuda merupakan syarikat swasta namun terdapat juga agensi-agensi kerajaan sebagai pemegang saham.

Sebahagian besar pemegang konsesi lebuh raya terdiri daripada anak-anak syarikat milik kerajaan persekutuan. Kerajaan sepatutnya ada hak untuk campur tangan dan berunding semula demi kemaslahatan rakyat.

HARAPAN RAKYAT
Rakyat sudah cemuh dan hampa dengan segala kata-kata menteri yang langsung tidak merasai derita dan kepedihan rakyat. Cukuplah para menteri mengeluarkan statement yang langsung tidak masuk akal malah langsung tidak memberi solusi kepada kehidupan rakyat. Kerajaan selalu sebut bahawa peningkatan harga barang atau tarif elektrik tidak melibatkan semua lapisan namun tahukah kerajaan bahawa kenaikan itu memberi kesan kepada kenaikan kos pengeluaran.

Maknanya, syarikat-syarikat pengeluar terpaksa menanggung kos yang semakin tinggi dan dalam masa yang sama terpaksa menaikkan harga. Hal-hal seperti ini memberi kesan secara berderetan yang bermula dari pengilang sehinggalah isirumah.

Agak terkilan dengan Kementerian Dalam Negeri yang mengatakan himpunan 31 Disember 2013 merupakan himpunan untuk menggulingkan kerajaan. Sebelum itu elok rasanya untuk kita rujuk semula apakah objektif asal perhimpunan ini yang mana bermotifkan membantah kenaikan kos sara hidup secara mendadak.

Sangat hairan dengan kerajaan yang seolah-olah takut dengan bayang-bayang sendiri. Maka, tidak hairanlah kalau Tun Mahathir pernah menyebut, “jangan lama-lama memerintah, nanti akan lahir lebih ramai pemimpin yang bodoh”.

Ketika US berhadapan dengan krisis ekonomi pada tahun 2011, Prof. Laurence Kotlikoff memberi amaran bahawa kedudukan fiskal Amerika terpaksa memilih di antara menjadi sebuah negara yang bankrup, menaikkan cukai atau memotong perbelanjaan.

Belajarlah daripada sikap tamak mereka yang berbelanja besar, defisit besar malah hutang semakin membesar seterusnya rakyat yang semakin sengsara. Menjual aset negara dan berniaga (securities mortgages) atas pajakan pembelian rumah kerajaan sememangnya langkah yang merugikan semua. Bak kata peribahasa Melayu, “tutup lubang, gali lubang” yang mana berhutang untuk membayar hutang, pokoknya masih berhutang.

Akhir kalam, kerajaan perlu kaji balik dengan keputusan untuk menaikkan tarif elektrik, mengenakan GST, menarik subsidi dan pengurusan kewangan negara perlulah cekap dan amanah. Masih ramai rakyat di luar sana yang tidak ada rumah dan tidak ada pendapatan tetap.

Pak-pak menteri perlu fikir apakah nasib golongan-golongan bawahan yang majoriti ini, untuk berhadapan dengan pelbagai peningkatan kos sara hidup. Kerajaan tidak sepatutnya angkuh dengan sokongan 49% rakyat Malaysia dan tidak sepatutnya mengugut rakyat kerana makin kuat kerajaan menekan rakyat, makin kuat rakyat akan bangkit! – 30 Disember, 2013.

Saturday, 9 November 2013

TOLAK POLITIK FITNAH



Antara keadaan yang menyuburkan politik fitnah ialah apabila politik bersifat terlalu partisan. Politik ini, dalam apa pun jua keadaan, sesuatu pihak akan menyatakn pihaknya betul dan lawannya salah walaupun fakta dan realiti menyatakan sebaliknya. Keadaan ini mungkin menimbulkan keadaan dimana sesuatu yang betul dikatakan salah manakala sesuatu yang salah dikatakan betul.
Berpolitik seperti ini sebenarnya menguntungkan satu pihak sahaja. Satu pihak akan berusaha menjadi hero kepada pengikutnya yang sentiasa mempertahankan pihaknya.

Politik HIKMAH menolak gaya politik fitnah. Politik hikmah akan mencari titik persamaan atau persefahaman antara kumpulan. Apabila kepentingan rakyat marhaen yang menjadi lebih penting daripada kepentingan politik, maka segala ketidaksamaan tadi, dapat diatasi. Pendekatan secara HIKMAH iaitu dengan menyeru yang tidak sealiran dengannya dengan cara kebijaksanaan, dengan pengajaran dan contoh yang baik dan dengan pendebatan beserta hujah-hujah yang beraqal.

Transformasi politik kearah demokrasi yg lebih progresif dapat dicapai iaitu dengan menolak politik FITNAH dan membudayakan politik HIKMAH.

Tuesday, 22 October 2013

Budaya Debat Meningkatkan Tahap Intelektual


Aristotle merupakan orang pertama yg menulis tentang debat tetapi Socrates lebih awal menggunakan debat dalam menyoal para pelajarnya sehingga menimbulkan pendebatan. Kaedah ini dikenali "Soalan Socrates".

Debat merupakan pendekatan paling efektif untuk memperkukuhkan pemikiran intelektual dan kritis. Wasilah ini dapat menghasilkan berkomunikasi dgn efektif, berfikiran kritikal dan memberi alasan/jawapan yg bermoral.

~Kita bukan saja mahukan pemimpin yang boleh BEKERJA tetapi juga pandai BERHUJAH~

p/s: kebanyakan pak menteri yg takut berdebat, bukan debat tu xelok tapi depa tu xreti nk berhujah..nanti kalau depa berdebat jgk, terserlah kemunduran pemikiran.

Sunday, 20 October 2013

Anak Muda Harus Bangkit


Ilmu itu luas. Pelbagai ilmu dan bidang yang boleh dan perlu kita terokai. Jadikan usia muda ini waktu untuk mengaut sebanyak mungkin ilmu pengetahuan. Luaskan skop pembacaan untuk memastikan ia 'balance' dan tak taksub pada mana-mana pandangan. Menterjemahkan bacaan ke dalam bentuk penulisan dapat membantu proses perkembangan akal disamping mendidik ummat, budaya membaca dan cinta kepada ilmu.

Ramai ilmuan Islam terdahulu sudah memimpin ummah pada usia muda. Bagaimana Imam Hassan al-Banna menjadi pemimpin Badan Akhlak di sekolah ketika usia 12 tahun. Pada usia, 23 Hassan al-Banna banyak melakukan kerja-kerja dakwah di sekitar Kaherah. Pada usia muda ini lah, Imam Hassan al-Banna menubuhkan Jemaah Ikhwan Muslimin yang sekarang ini menjadi jemaah yang berpengaruh di dunia. Itulah kehebatan usia muda sekiranya kita gunakan nikmat waktu ini untuk kerja-kerja amar ma'ruf.

Ayuh generasi muda!!!

Pilihan Raya Kampus



PRK kali ini merupakan PRK yang ke-2 sejak pindaan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang memperlihatkan satu perubahan paradigma yang radikal oleh kerajaan. Pindaan seksyen 15 AUKU, bagi membenarkan mahasiswa menjadi ahli parti politik tetapi berpolitik kepartian tidak dibenarkan didalam kampus.

Peratusan keluar mengundi bagi keseluruhan tidak sampai 75% dan masih terdapat beberapa IPTA dibawah 50% dan itu bukanlah angka yang baik. Apa yang menarik adalah, sejak PRK sesi 2001/2002 (pasca Reformasi '98) sehinggalah PRK sesi 2012/2013, UIAM, UM dan UKM dianggap berada dalam liga politik yang tersendiri. PRK lepas menyaksikan UIAM terpaksa melaksanakan semula pengundian akibat daripada kegagalan sistem pengundian secara online. Harap-harap PRK kali ini tidak berlaku blackout..

Namun, kumpulan mana yang menang dalam PRK tidaklah begitu penting tetapi yang lebih penting adalah "Political Education". Semua kerusi yang dipertandingkan perlu ada pertandingan dan isu-isu diketengahkan semasa berkempen. Adakah isu-isu sekitar dalam kampus, isu-isu nasional atau isu-isu dunia? Ini semua merupakan pendidikan politik yang penting kepada mahasiswa selaras dengan agenda untuk mencapai demokrasi yang lebih matang.

Sudah tiba masanya untuk diputuskan agar PRK dilaksanakan sepenuhnya oleh mahasiswa dan tidak lagi dilakukan oleh pentadbiran universiti. Supaya lebih konsisten dengan pindaan AUKU, beberapa akta yang berkaitan juga perlu dipinda bagi mempermudahkan atau mengurangkan karenah birokrasi dalam meluluskan program-program anjuran mahasiswa. Nak pinda, pinda secara komprehensif.

Monday, 17 June 2013

KAHWIN MUDA?

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan kahwinlah orang bujang (lelaki atau perempuan) dari kalangan kamu dan orang yg soleh dari kalangan hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah swt akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNYA keran Allah swt Maha Luas (rahmatNYA dan limpah kurniaNYA), lagi Maha Mengetahui"

Rasulullah SAW bersabda,

"Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yg berAGAMA, engkau akan selamat".


Dua dalil di atas cukup menerangkan bahawa agama ISLAM menyeru umatnya untuk berkahwin setelah tiba masanya. Namun persoalannya adalah, adakah aku dah bersedia?Apakah bentuk persediaan tersebut?

Perlu kita faham maqasid sebenar perkahwinan. Pasangan perlu fahami tuntutan keatas talian suci keranaNYA. Perkahwinan bukan perkara kecil dan main-main. Ramai yang tewas sehinggakan terpaksa berpisah/bercerai kerana buntu mencari jalan penyelesaian. Apabila disebut perkahwinan, tanggungjawab yang besar menanti pasangan. Tanggungjawab yang wajib dilaksanakan tetapi ramai yg tewas disebabkan kurang memahami tuntutan tanggunjawab keatas perkahwinan.

Ada persoalan yang diajukan kepada ana, iaitu kahwin awal ke tak?
Bagi ana, persoalan ni bergantung kepada individu. Secara peribadi ana ada pendapat sendiri dan mungkin boleh dikongsikan kepada ikhwah dan akhawat semua.

1)TANGGUNGJAWAB
Sebelum kita memikirkan soal bila nak kawen, ajukan soalan tanggungjawab sebagai suami/isteri kepada diri kita sendiri. Adakah kita betul-betul faham dan jelas akan amanah yang akan kita pikul. Menjadi seorang suami misalnya, bukan soal yang mudah kerana lelaki itu pemimpin bagi orang perempuan. Apa-apa kesalahan yang isteri buat, suami yang akan menanggung dosa. Apakah kita dah bersedia jiwa dan raga untuk memimpin isteri ke syurga.

2)EKONOMI
Sebagaimana kita maklum, ramai pasangan dalam Malaysia bercerai disebabkan ekonomi tidak kukuh. Yes, sebelum berkahwin mungkin pasangan yang hangat bercinta kata, takpalah duit tak cukup asalkan kita kahwin. INGAT, sebelum kahwin dan selepas kahwin banyak perbezaan, yang busuk jadi wangi, jangan tertipu dengan mainan syaitan. Bagi individu yang bergelar pelajar, mereka perlu mencari inisiatif pendapatan tambahan. Mungkin dengan cara berniaga kecil-kecilan. Sebelum bernikah lagi, perlu ada sifat suka menabung. Asasnya, kita perlu yakin kepada Allah bahawa setiap yang kita lakukan kerana Allah, inshaAllah Allah permudahkan urusan kita.

3)KEPERCAYAAN
Kita perlu ingat bahawa kita masih di alam pengajian. Namun itu bukan penghalang untuk kita berkahwin. Oleh itu soal kepercayaan amat penting terhadap ibu bapa. Macamana nak bagi parents kita percaya?
Setiap kerja buat kita, perlu tunjukkan bahawa kita pandai berdikari. Kita boleh menguruskan sendiri ekonomi, pakaian, sosial dan tanggjungwab sebagai anak. Namun perkara ni bukan sebagai lakonan tetapi nak menunjukkan bahawa kita betul-betul bersungguh nak kawen.

4)ILMU
Bagi ana, perkara paling penting antara semua adalah ILMU. Tanpa ilmu, ramai yang berbalah, bercerai berai tetapi dengan ilmu, wang RM10 tu banyak. Apabila dipersoalkan tentang ilmu, ia luas. Ilmu bagaimana kita nak uruskan rumah tangga, ilmu bagaimana kita nak uruskan duit, ilmu bagaimana nak selesaikan pertelingkahan dan sebagainya. Tanpa ilmu, pasangan yang baru berkahwin hanya melihat kepada keseronokkan malah ada yang melihat perkahwinan itu sebagi alat untuk melepaskan nafsu sahaja. Sekiranya inilah mentaliti kita, amat jauhlah untuk mencapai Halawatul perkahwinan mengikut Shariah. So, sama ada suami atau isteri wajib menuntut ilmu yang secukupnya sebagai persediaan ke alam perkahwinan. Ya memang ilmu itu tidak akan habis untuk dituntut, namun belajarlah ilmu yang prioritinya lebih sebagai seorang suami/isteri

Ramai pasangan yang hangat bercinta respon apabila ditanya kawen lah muda, senang. Kebanyakan mereka menjawab "alah nanti la dulu, takda duit. Nanti nak bagi isteri makan pasir?". Wah tau pulak macamtu, yang kamu berpegang tangan, dating dan berdua-duaan tu, nak makan api neraka ke? Sebab itulah kita sebagai anak dan ibubapa perlu permudahkan perkahwinan apabila sampai masanya. Bagi ana, soal duit bukan menjadi masalah yang utama kerana sekiranya perancangan kita betul inshaAllah tiada masalah. Bagi RM1 pun dah cukup kepada isteri asalkan suami dan isteri saling memahami lebih lebih lagi yang masih belajar. Apabila dah berkahwin parents tetap bagi kita duit macam biasa dan sebab itulah perbincangan dalam keluarga amat penting supaya semua pihak faham akan tuntutan perkahwinan mengikut ISLAM. Alah kalau kita hidup sorang-sorang pon duit kita banyak dihabiskan kepada tengok wayangm, beli itu dan ini. So, kurangkanlah perbelanjaan kearah sesuatu yang kurang manfaat, belanja duit tu kearah keperluan. Apabila bajet suami dan istri disatukan, inshaAllah cukup bagi pasangan yang diredhai dan diberkati Allah.