Monday, 17 June 2013

KAHWIN MUDA?

Firman Allah yang bermaksud:

"Dan kahwinlah orang bujang (lelaki atau perempuan) dari kalangan kamu dan orang yg soleh dari kalangan hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah swt akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNYA keran Allah swt Maha Luas (rahmatNYA dan limpah kurniaNYA), lagi Maha Mengetahui"

Rasulullah SAW bersabda,

"Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yg berAGAMA, engkau akan selamat".


Dua dalil di atas cukup menerangkan bahawa agama ISLAM menyeru umatnya untuk berkahwin setelah tiba masanya. Namun persoalannya adalah, adakah aku dah bersedia?Apakah bentuk persediaan tersebut?

Perlu kita faham maqasid sebenar perkahwinan. Pasangan perlu fahami tuntutan keatas talian suci keranaNYA. Perkahwinan bukan perkara kecil dan main-main. Ramai yang tewas sehinggakan terpaksa berpisah/bercerai kerana buntu mencari jalan penyelesaian. Apabila disebut perkahwinan, tanggungjawab yang besar menanti pasangan. Tanggungjawab yang wajib dilaksanakan tetapi ramai yg tewas disebabkan kurang memahami tuntutan tanggunjawab keatas perkahwinan.

Ada persoalan yang diajukan kepada ana, iaitu kahwin awal ke tak?
Bagi ana, persoalan ni bergantung kepada individu. Secara peribadi ana ada pendapat sendiri dan mungkin boleh dikongsikan kepada ikhwah dan akhawat semua.

1)TANGGUNGJAWAB
Sebelum kita memikirkan soal bila nak kawen, ajukan soalan tanggungjawab sebagai suami/isteri kepada diri kita sendiri. Adakah kita betul-betul faham dan jelas akan amanah yang akan kita pikul. Menjadi seorang suami misalnya, bukan soal yang mudah kerana lelaki itu pemimpin bagi orang perempuan. Apa-apa kesalahan yang isteri buat, suami yang akan menanggung dosa. Apakah kita dah bersedia jiwa dan raga untuk memimpin isteri ke syurga.

2)EKONOMI
Sebagaimana kita maklum, ramai pasangan dalam Malaysia bercerai disebabkan ekonomi tidak kukuh. Yes, sebelum berkahwin mungkin pasangan yang hangat bercinta kata, takpalah duit tak cukup asalkan kita kahwin. INGAT, sebelum kahwin dan selepas kahwin banyak perbezaan, yang busuk jadi wangi, jangan tertipu dengan mainan syaitan. Bagi individu yang bergelar pelajar, mereka perlu mencari inisiatif pendapatan tambahan. Mungkin dengan cara berniaga kecil-kecilan. Sebelum bernikah lagi, perlu ada sifat suka menabung. Asasnya, kita perlu yakin kepada Allah bahawa setiap yang kita lakukan kerana Allah, inshaAllah Allah permudahkan urusan kita.

3)KEPERCAYAAN
Kita perlu ingat bahawa kita masih di alam pengajian. Namun itu bukan penghalang untuk kita berkahwin. Oleh itu soal kepercayaan amat penting terhadap ibu bapa. Macamana nak bagi parents kita percaya?
Setiap kerja buat kita, perlu tunjukkan bahawa kita pandai berdikari. Kita boleh menguruskan sendiri ekonomi, pakaian, sosial dan tanggjungwab sebagai anak. Namun perkara ni bukan sebagai lakonan tetapi nak menunjukkan bahawa kita betul-betul bersungguh nak kawen.

4)ILMU
Bagi ana, perkara paling penting antara semua adalah ILMU. Tanpa ilmu, ramai yang berbalah, bercerai berai tetapi dengan ilmu, wang RM10 tu banyak. Apabila dipersoalkan tentang ilmu, ia luas. Ilmu bagaimana kita nak uruskan rumah tangga, ilmu bagaimana kita nak uruskan duit, ilmu bagaimana nak selesaikan pertelingkahan dan sebagainya. Tanpa ilmu, pasangan yang baru berkahwin hanya melihat kepada keseronokkan malah ada yang melihat perkahwinan itu sebagi alat untuk melepaskan nafsu sahaja. Sekiranya inilah mentaliti kita, amat jauhlah untuk mencapai Halawatul perkahwinan mengikut Shariah. So, sama ada suami atau isteri wajib menuntut ilmu yang secukupnya sebagai persediaan ke alam perkahwinan. Ya memang ilmu itu tidak akan habis untuk dituntut, namun belajarlah ilmu yang prioritinya lebih sebagai seorang suami/isteri

Ramai pasangan yang hangat bercinta respon apabila ditanya kawen lah muda, senang. Kebanyakan mereka menjawab "alah nanti la dulu, takda duit. Nanti nak bagi isteri makan pasir?". Wah tau pulak macamtu, yang kamu berpegang tangan, dating dan berdua-duaan tu, nak makan api neraka ke? Sebab itulah kita sebagai anak dan ibubapa perlu permudahkan perkahwinan apabila sampai masanya. Bagi ana, soal duit bukan menjadi masalah yang utama kerana sekiranya perancangan kita betul inshaAllah tiada masalah. Bagi RM1 pun dah cukup kepada isteri asalkan suami dan isteri saling memahami lebih lebih lagi yang masih belajar. Apabila dah berkahwin parents tetap bagi kita duit macam biasa dan sebab itulah perbincangan dalam keluarga amat penting supaya semua pihak faham akan tuntutan perkahwinan mengikut ISLAM. Alah kalau kita hidup sorang-sorang pon duit kita banyak dihabiskan kepada tengok wayangm, beli itu dan ini. So, kurangkanlah perbelanjaan kearah sesuatu yang kurang manfaat, belanja duit tu kearah keperluan. Apabila bajet suami dan istri disatukan, inshaAllah cukup bagi pasangan yang diredhai dan diberkati Allah.