Wednesday 9 March 2011

Cinta Itu Perhentian Bas?




Bila bas tu datang, kita lihat bas tu dan kita mungkin berkata pada diri kita ,"Eee...penuhnya... tak de tempat duduk." Jadi, kita mungkin berkata, "Saya akan tunggu bas yg lain lah"

Kita pun biarkan bas tu berlalu dan tunggu pula bas yg lain. Kemudian, datang pula bas yg kedua. Kita lihat bas tu dan kita mungkin berkata pula, "Eee... bas ni buruk sgt... mesti tak selesa. Dan mungkin bas ni akan rosak kat tengah jalan."

Jadi, kita pun biarkan bas buruk tu berlalu dan kita bercadang untuk tunggu bas yang seterusnya. Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas. Bas yg datang tu kosong, tak penuh dan tak seburuk bas yg tadi tapi kali ni kita mungkin berkata, "Emmm... . tak de air-cond... cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yg lain lagi lah"

Bila kita ternampak sebuah bas datang iaitu bas yg kita nanti- nantikan, tentu kita tahan bas tersebut tapi andaikata pemandu bas tu pulak buat tak faham dan pura-pura buat tak nampak kita dan terus berlalu tinggalkan kita!
Pasti mengecewakan…..!!!!!!

Tiba-tiba awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru kita perasan yg kita pula dah terlambat rupanya. Kita mula panik dan terus naik bas yg datang tiba-tiba ketika itu, walaupun bas itu tak sebegitu sempurna dan entah dari arah mana dan hendak menghala ke mana……

Setelah bas tu berjalan barulah kita sedar bahawa... kita dah naik bas yg salah. Jadi, kita pun dah membazir banyak masa untuk menunggu bas yg sesuai nak dinaiki. 

Walaupun yg datang tu adalah bas yang ber aircond, adakah kita dpt pastikan bahawa bas tu tak akan rosak di tengah jalan atau mungkin bas tu tak terlalu sejuk untuk kita?



Kesimpulannya masej utama yang ingin disampaikan disini ialah sememangnya tidak salah jika kita terlalu memilih terhadap apa yg kita ingini demi masa depan yang terbaik. Namun, tak salah juga kalau kita sanggup memberi satu peluang yang mungkin lebih baik dari sangkaan kita.

Sebenarnya jika kita dapati semua "bas" itu tak sesuai dengan kita, apa yg perlu kita lakukan hanya tekan loceng dan turun daripada bas tu. Begitulah juga jika kita telah mengenal baik buruknya hati dan sifat seseorang maka pastinya kita boleh membuat keputusan yang terbaik kan demi masa depan kita...

Anyway kena pertimbangkan sebaik mungkin, tiada guna untuk kita mengejar bas tu sebab setiap kali kita kejar, mungkin bas tu semakin laju atau kita akan tersungkur dan menyakiti diri kita sendiri.

Jadi, bercinta tu adalah ibarat menunggu bas, sama ada kita nak naik dan beri peluang pada bas tu berlalu dan tunggu bas lain ...semuanya terpulang pada diri kita . Dan bila kita berjalan, kita sebenarnya cuba melarikan diri daripada cinta!

1 comment: