Monday 16 January 2012

Segala puji-pujian hanya layak kepada Allah azza wajalla, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhamad S.A.W.


Trend atau suasana yang semakin membimbangkan umat Islam ketika ini adalah sikap yang susah untuk bangun pada waktu pagi.Gaya hidup seperti ini menyebabkan ramai yang meninggalkan solat subuh.

Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan subuh .
Sesungguhnya shalat subuh itu disaksikan .

Al-Isra' – 78

sabda Rasulullah : 

" Dua rakaat solat fajar lebih baik daripada dunia dan seisinya " riwayat imam bukhari

Sesungguhnya hikamah Allah dalam sesuatu urusan mempunyai 1001 kebaikan kepada kita tanpa disedari atau tidak disedari.Tidak ada apa yang dapat kita nafikan melainkan ia membawa kebaikan kepada kita.Berpatah balik apa yang telah kita bincangkan diatas adalah hikmah bangun pagi membawa banyak kebaikan kepada kita.Ia diumpakan sebagai kejayaan yang gilang-gemilang.

Jika kita lihat umat Islam masa lampau mereka amat menitikberatkan soal tidur awal dan bangun awal pada waktu pagi agar mereka dapat melakukan ibadah seterusnya bekerja pada awal pagi dengan sihat dan aman.
Sebagaimana kekasih Allah, Nabi Muhamad S.A.W. tidur awal pada waktu malam dan bangun awal pada waktu pagi. Baginda hanya tidur 4 jam sehari yang sekadar merehatkan badan bagi melaksanakan ibadah dengan sempurna.

" Bangunlah di malam hari , kecuali sedikit, "
Al-Muzammil - 2

 

Kajian sains berkaitan dengan bangun awal pagi :

  1. Sains menyatakan kandungan gas ozon dalam udara pada waktu pagi adalah tertinggi berbanding pada waktu lain. Gas ozon amat penting untuk tubuh badan. Kesannya untuk kesihatan adalah amat baik, ini lebih baik jika seseorang itu menunaikan solat subuh di masjid, semakin jauh masjid maka semakin baik. Ganjaran pahala pun bertambah. Insyaallah
  2. Kandungan ‘al-kartozon’ dalam darah adalah tertinggi pada waktu pagi sebelum matahari terbit. ‘Al-kartozon’ baik untuk badan yang mengaktifkan sel dalam badan, dan juga menambahkan kandungan gula dalam darah.
  3. Bangun awal di waktu pagi dapat mencegah daripada penyakit hati.
  4. Membantu membekalkan kandungan vitamin untuk tubuh badan.
  5. Membantu dalam membekalkan tenaga, mencergaskan tubuh badan




















No comments:

Post a Comment